Bahan Yang Perlu Ada Dalam Produk Bagi Kulit Berminyak Dan Berjerawat

Hai assalamualaikum uols ! Lama sudah bah kan enda aku update entry yang aku taip sendiri 😎 Since hari ni aku ada masa free untuk duduk di kerusi menghadap laptop, jadi aku mau kongsi sesuatu berkaitan produk untuk muka orang yang ada masalah kulit berminyak dan berjerawat. Basically, benda ni aku just bagi ringkasan saja dari video yang aku layan dalam youtube. So, untuk kamurang yang suka layan review - review produk apa yang sesuai untuk muka, okey ka enda, bolehlah follow Noel Faizal dekat channel youtube dia. InsyaAllah akan jumpa banyak perkara berfaedah. Take it as knowledge.

Siapa - siapa yang ada kulit berminyak dan berjerawat (kalau kamu terjumpa ni entry la ah), rajin - rajinlah kamu semak ingredient produk sebelum kamu beli ya. Apa pun, ia bergantung sama penerimaan kulit kamu. So jom kita start....

Sumber : Google

1. Glycolic acid

Merupakan sejenis AHA iaitu bahan yang terdapat dalam exfoliating (untuk remove sel kulit mati). Selain tu, ia juga mempercepatkan penjanaan sel kulit baru dekat muka. 
Contoh produk : Pixi Eskintreats Glow Tonic

2. Salycilic Acid

Merupakan sejenis BHA dan fungsi utamanya adalah untuk merawat masalah jerawat dengan cara membuang sel kulit mati pada wajah dan membersihkan liang pori dekat wajah serta mampu menyeimbangkan minyak pada wajah. Ciri bahan BHA, ia larut dalam minyak dan boleh leraikan minyak dari liang pori wajah. 
Contoh Produk : Some By Mi (Toner), St. Ives Scrub


3. Clay

Fungsi utama clay adalah membersihkan liang pori.
Contoh Produk : L'Oreal Paris Pure Clay Mask, Innisfree Jeju Volcanic Pure Clay Mask

4. Benzoyle Peroxide

Ia merupakan sejenis bahan yang bersifat antibac yang mana benda ni akan bunuh bakteria - bakteria jahat dekat liang pori muka. Biasanya terdapat dalam produk spot treatment (produk untuk matikan jerawat). Kekurangan, boleh menyebabkan kulit kita kering. So bila kulit kering sebab penggunaan benzoyle peroxide ni, muka akan menghasilkan minyak lagi banyak.
Contoh Produk : Neutrogena On-The-Spot Acne Treatment, Oxy Acne Pimple Medication

5. Sulfur

Bersifat sama seperti Benzoyle Peroxide iaitu antibac tetapi tidak menyebabkan kulit muka menjadi terlalu kering seperti penggunaan benzoyle peroxide. Selain bersifat antibac, sulfur juga mampu menyembuhkan jerawat - jerawat.
Contoh Produk : Cosmoderm Tea Tree Oil Day & Night Moisturiser

6. Hyaluronic Acid

Antara bahan yang sangat bagus dalam menjaga kelembapan kulit muka dan sesuai untuk semua jenis kulit muka.
Contoh Produk : Hada Labo

7. Facial Oil

Kebaikan menggunakan facial oil sama macam Hyaluronic acid iaitu menjaga kelembapan kulit kita supaya nampak moist. Untuk penggunaan facial oil, kena cari yang sesuai dengan jenis kulit. Kalau kulit berminyak, cari facial oil yang lebih ringan dan cepat meresap.
Contoh Produk : Jojoba, Rosehip (sesuai untuk yang berjerawat), Pomegranate Grapseed (bersifat antibac dan anti inflammatory),  Argan & Geranium (mampu mengawal penghasilan minyak pada muka), Tea Tree Oil (mampu melawan jerawat tetapi tidak mengeringkan kulit)

8. Zinc

Bersifat anti keradangan, antibac dan boleh kembalikan production of oil/sebum ke tahap normal.
Contoh Produk : The Ordinary
9. Papaya enzyme

Membantu dalam membersihkan liang pori yang tersumbat, menanggalkan sel kulit mati serta excess sebum pada kulit muka.
10. Lactobacillus/probiotic/ferment lactobacillus -

Merupakan bacteria baik yang bagus untuk protect kulit dari harmfull bakteria, prevent dari scarring. Menguatkan lapisan kulit, dan membantu mengurangkan jerawat. 11. EGF (epidermal growth factor)

Membantu memudarkan parut jerawat (athropic acne scar), bagus untuk mempercepatkan proses pembaharuan kulit dan merawat masalah kulit yang telah rosak akibat free radical damage atau dari masalah jerawat. Contoh Produk : Swanicoco

Sekian ni saja yang mampu aku kutip dari video Noel Faizal serta komen subscriber. Semoga bermanfaat 💕

Comments

  1. Banyak juga ingredients nya ya. Betullah tu, nak beli produk yang sesuai dengan kulit muka, kenalah belek-belek dulu.

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

KANSER BUAH ZAKAR BY DR. ERNA NADIA

TRIGGER FINGER by Doktor Mahyuddin (copypaste dari facebook)